الربيع العربى على شاشة السينما
الربيع العربى على شاشة السينما فى مهرجان ابوظبى السينمايى الخامس

             بهارعربى درسينما- جشنواره ى سينمايى ابوظبى

dsc01402.jpg
     صورة: حبيب باوى ساجد/ عكس: حبيب باوى ساجد
 

 
 

 

 
|+| نوشته شده توسط حبیب باوی ساجد در چهارشنبه بیست و هفتم مهر 1390 و ساعت 19:55  
 گزارش اختصاصى از پنجمين جشنواره فيلم ابوظبى

 

گزارش اختصاصى  از پنجمين جشنواره فيلم ابوظبى

 

Nader and Simin, a separation - Poster / Main Image 

 

1-     حبيب باوى ساجد

 با برگزارى جشنواره هاى سينمايى نظير جشنواره ى فيلم قاهره، دبى و ابوظبى، نگاه سينما و سينما گران جهان به اين بخش از خاور ميانه سوق پيدا كرده است. وجه تفاوت جشنواره هاى سينمايى عربى با مثلاَ جشنواره ى سينمايى فجر در ايران، كه عمر سى ساله دارد، اين كه خارج از تعريف و نگاه و سليقه سينمايى و حضور همه ى سينماگران سرشناس جهان كه از اتفاقات مهم جشنواره است، بخش مهمتر كه در ايران كمتر از آن اطلاع دارند، حضور چهره هاى سرشناس سينماى جهان عرب است؛ سينما گرانى كه هر يك به فراخور نظرگاه اش در شناساندن خاورميانه مى كوشد و برخى از آن ها البته از شاخص ترين سينما گران جهان سينما هستند. اين سينماگران، نكات بارزى هستند در مطرح شدن جشنواه هاى سينمايى عربى كه متأسفانه به علل وعلت هاى مختلف كمتر مى توان نشانى از آنها در جشنواره هاى مهم سينمايى ايران سراغ گرفت.

    افتتاحيه ى اين دوره از جشنواره با نمايش فيلم "آقاى لزهر" به كارگردانى "فليب فالاردو" رقم خورد. اين فيلم، نماينده ى كانادا است در بخش فيلم هاى خارجى آكادمى اسكار. نكته ى بارز اين كه دو فيلم ديگر در جشنواره نيز نماينده كشورشان در اسكار اند؛ "بينا" به كارگردانى "ويم وندرس" از آلمان و "جدايى نادر از سيمين" از ايران.

    در پنجمين دوره از جشنواره ى بين المللى فيلم ابوظبى 179 فيلم از 42 كشور جهان از جمله ايران به رقابت مى پردازند.

 

 

نجيب محفوظ و سينما:

    يكى از بخش هاى مهم و در خور توجه اين دوره از جشنواره، گراميداشت "رابند رانان تاگور" شاعر هندى و نخستين برنده ى غير غربى جايزه ى نوبل به مناسبت 150 سالگى ولادت اش، و بزرگداشت "نجيب محفوظ" تنها نويسنده ى عرب برنده ى جايزه ى نوبل، به مناسبت 100 سالگى تولد اوست.

    در بخش گراميداشت محفوظ، 6 فيلم از مصر و 2 فيلم از مكزيك كه براساس آثار داستانى محفوظ ساخته شده اند، به نمايش درمى آيند.

 

سينما و سينماگران ايران:

    حضور سينما وسينماگران ايران، امسال نيز همانند ديگر دوره هاى اين جشنواره از اهميت ويژه اى برخوردار است.

    "فاطمه معتمد آريا" داور بخش سينماى آسيا است و "بهمن قبادى" رئيس بخش " چشم اندازهاى نو".

    "اصغر فرهادى" با فيلم تحسين شده ى "جدايى نادر از سيمين" در بخش اصلى مسابقه فيلم هاى بلند حضور دارد و زمزمه ها خبر از آفريدن  افتخار ديگرى براى سينماى ايران مى دهد.

    "اميد عبداللهى" و "سيف الله صمديان" نيز با 3 فيلم در بخش مسابقه­ ى فيلم هاى كوتاه شركت دارند. در ميان مهمانان جشنواره، نام "محمدرضا فرطوسى"، "فريد دغاغله" و "حسين عباسى" از مستند سازان ايرانى ديده مى شود.

 

از ديگر بخش هاى جشنواره ابوظبى چه خبر؟

    بخش فيلم هاى بلند داستانى، بخش چشم اندازهاى نو، بخش فيلم هاى مستند بلند، بخش جهان ما، بخش فيلم هاى كوتاه بخش فيلم هاى امارات، بخش مسابقه فيلم هاى كوتاه امارات، بخش انتخاب مردم، بخش انتخاب منتقدان و بخش سينماى آسيا، سينماى جهان و خاور ميانه را به قضاوت مى نشينند.

 جشنواره ى سينمايى ابوظبى، نخستين بار سال 2007 (1385) در امارات متحده عربى برگزار شد.

 

درباره ى فيلم افتتاحيه ى جشنواره:

به نظر مى رسد شباهت فراوانى ميان فيلم"آقاى لزهر" به كارگردانى "فليب فالاردو" وفيلم"ترم" به كارگردانى"لوران كانتيه" كه سه سال پيش موفق به دريافت جايزه ى نخل طلاى كن شد، وجود دارد.

فيلم ترم درباره كلاس درسى است با شاگردانى از مليت هاى گوناگون. اما دغدغه هاى اين دو كارگردان متفاوت است. فالاردو از منظرى نو به مسائل منفى جامعه نظر داشته، كه اين مساله رابه واسطه ى يك مهاجر الجزايرى به نمايش درآورده. فيلم درباره ى مردى الجزايرى است كه در روزنامه خبر خودكشى يك خانم معلم در مدارس كانادا را مى دهد. مرد تلاش مي كند به سرعت جاى خالى زن را در كلاس براى شاگردان پر كند. ا گرچه اهليت تدريس را ندارد اما به سرعت موق تدريس در كلاس مي شود. همسر مرد كه قبل از اين به دست چند نفر افراطى كشته شده است، كنكاو مى شود راز خودكشى خانم معلم را بيابد.

او سعى مى كند  شاگردان را متوجه اين مهم بكند كه كلاس درس همانند يك خانه بايدسرشار از همكارى و سر زندگى باشد ونبايد به دليل عدم موفقيت خودشان معلم را مقصر جلوه دهند.

فالاردو كوشش مي كند كه جامعه به جاى شناخت خود وكاستى هايش، فرفكنى نكند وبه فكر درمان باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

|+| نوشته شده توسط حبیب باوی ساجد در دوشنبه بیست و پنجم مهر 1390 و ساعت 14:0  
 نهمین سال خاموشی"احمد محمود"
نهمین سال خاموشی"احمد محمود"

احمد محمود، داستان‌نويس  خوزستانی، روز جمعه 12 مهر سال 81، به‌ دنبال يك دوره بيماري سخت ريوي، در سن 71 سالگي و پس از نیم قرن روایت مردمانِ پرمحنتِ جنوب وبه ویژه زمینِ تفت زده ی خوزستان در بيمارستان مهراد تهران درگذشت.

با رحلت احمد محمود بیش از آن که جامعه ی ادبی نویسنده ای نامدار را از دست بدهد، مردمانِ خوزستان هستند که "راوی"و"صدا" ی شان را ازدست داده اند.

   


Mahmood.JPG

همسر احمد محمود در کنار مزار آقای نویسنده

امام‌زاده طاهر-۱۱ مهر ۱۳۸۷

 



 

|+| نوشته شده توسط حبیب باوی ساجد در سه شنبه دوازدهم مهر 1390 و ساعت 18:39  
 با عباس كيارستمی درلواسان
 

باعباس کیارستمی درلواسان

(گزارشی یک ساله از کارگاه‌ عباس کیارستمی در لواسان)/ حبیب باوی ساجد

img_2401.jpg

روزنه:

با«عباس كيارستمي در لواسان»ياداشت هايي ست از كارگاه فيلم سازي اين سينماگرهنرمند كه نگارنده يك سال درآن حضورداشتم. طبيعي ست كه برخي ازگفته ها در حوصله ي اين قلم نيست وبخشي ازآن نيز نوشته نشده است. اما نكته ي مهم اين كه اگر نگارنده با بيش ازده سال فيلم سازي ناگهان يادم آمده است كه ره سپار چنين كارگاهي شوم دلايل متعدد دارد كه ازآن جمله كيارستمي با تاًثيرغيرقابل انكارش برسينما به طوركلي، تجربه هايي دارد كه اين تجربه لزوماً نمي تواند تنها درآثارش خود را نشان دهد؛ حتماً خارج ازمتن چيزهايي هست كه مي تواند منتقل كند وباعث شناخت بيشتر ما از پيرامون خود- ونه تنها امرفيلم سازي مي شود. نكته ي ديگر اين كه نگارنده براي كارگاه وآموزش فيلم سازي كسي را برگزيده ام كه تجربه ي عملي اش زبانزد است ونه دانش تئوري اش. نيز جدا ازآموزه هايش، شخصيت ونوع برخورد با هنرجويان وشكل اداره كردن كارگاه توسط كيارستمي وپرسش وپاسخ هايي كه هنگام نمايش برخي آثارجديد وتجربي اش  وسعه ي صدرش در شنيدن وايضاً محترمانه پاسخ دادن- حتی به سؤالات ابتدايي، بيش از پيش كيارستمي را قبل از فيلم سازي، انسان محترمي درنظرجلوه مي دهد كه جهانشمول بودن آثار وانديشه اش نمي تواند ريشه در چنين منش واخلاق نداشته باشد. به هر شكل اين نوشته مي كوشد اولاً به گفتار- چه هنرجو وچه كيارستمي وفادارباشد وثانياً خواننده را با بخش ديگري از عباس كيارستمي و دلمشغولي اش آشنا كند. اين نكته راهم اضافه كنم كه اين ياداشت ها به طور مستمر نوشته نشده است، ودربرخي ازآن تاريخ جلسه را ذكر نكرده ام،چرا كه در حافظه ام نبوده ست برگزاري جلسه. تا چه پيش آيد.

 

 


ادامه مطلب
|+| نوشته شده توسط حبیب باوی ساجد در دوشنبه چهارم مهر 1390 و ساعت 16:35